§ 1
1. Wewnętrzna procedura w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu została ustalona na podstawie art. 50 ustawy z 01 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 723 ze zm.).
2. Biuro Rachunkowe AS Sp. z o.o., adres: ul. Kobierzycka 10, 52-315 Wrocław, NIP: 8992882561 posiada status jednostki obowiązanej na podstawie ustawy zgodnie z art. 2 ust.1 pkt.17
3. Beneficjent Rzeczywisty jest odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów ustawy, za wykonywanie i wdrażanie obowiązków określonych w ustawie oraz za przekazywanie informacji i zawiadomień, o których mowa w ustawie.
4. Każdy pracownik i współpracownik Biura jest zobowiązany zapoznać się z Procedurą i złożyć stosowne oświadczenie.
§ 2
Procedura określa zasady postępowania stosowane w Biurze i obejmuje w szczególności:
§ 3 - Definicje kluczowych pojęć:
Pranie pieniędzy (AML - Anti-Money Laundering) – zamierzone postępowanie określone w art. 299 Kodeksu Karnego polegające na:
• Zamianie lub przekazaniu wartości majątkowych pochodzących z działalności o charakterze przestępczym
• Ukryciu lub zatajeniu prawdziwego charakteru wartości majątkowych
• Nabyciu, objęciu w posiadanie albo używaniu wartości majątkowych pochodzących z przestępstwa
Beneficjent rzeczywisty – osoba fizyczna sprawująca bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad klientem poprzez posiadane uprawnienia umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności klienta.
Osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne (PEP) – osoby fizyczne zajmujące znaczące stanowiska publiczne, w tym:
• Szefowie państw, rządów, ministrowie
• Członkowie parlamentu
• Sędziowie sądów najwyższych
• Ambasadorowie, wyżsi oficerowie
• Dyrektorzy przedsiębiorstw państwowych
§ 4-8 - Klasyfikacja klientów według poziomu ryzyka:
Grupa 1 - Niskie ryzyko:
• Jednostki sektora finansów publicznych
• Spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa
• Rezydenci państw UE/EOG
Grupa 2 - Normalne ryzyko:
• Klienci, z którymi współpraca oznacza minimalne ryzyko prania pieniędzy
Grupa 3 - Podwyższone ryzyko:
• Nietypowe okoliczności nawiązywania współpracy
• Nadmiernie złożona struktura własnościowa
• Brak fizycznej obecności klienta
• Współpraca z państwami wysokiego ryzyka
Grupa 4 - Wysokie ryzyko:
• Powiązanie z państwami trzeciego wysokiego ryzyka
• Osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne
§ 9-17 - Biuro stosuje następujące środki:
1. Identyfikację klienta – ustalenie danych osobowych, obywatelstwa, PESEL, NIP
2. Weryfikację tożsamości – potwierdzenie danych na podstawie dokumentów
3. Identyfikację beneficjenta rzeczywistego – ustalenie osoby faktycznie kontrolującej klienta
4. Bieżące monitorowanie – analiza transakcji pod kątem zgodności z profilem klienta
5. Wykorzystanie aplikacji WEB AML do:
• Weryfikacji klienta i danych z GUS, VIES, VAT
• Screening'u osób powiązanych przez CRBR
• Sprawdzania na listach sankcyjnych
• Weryfikacji statusu PEP
Progi stosowania środków:
• Transakcje okazjonalne ≥ 15 000 EUR
• Transfery środków pieniężnych ≥ 8 000 EUR
• Podejrzenie prania pieniędzy - niezależnie od kwoty
§ 19 - Specjalne procedury wobec osób PEP:
1. Biuro przyjmuje od klienta pisemne oświadczenie o statusie PEP
2. Akceptacja Beneficjenta Rzeczywistego na nawiązanie/kontynuację współpracy
3. Ustalenie źródła majątku i pochodzenia wartości majątkowych
4. Intensyfikacja bieżącego monitorowania
5. Stosowanie wzmożonych środków przez min. 12 miesięcy po zaprzestaniu zajmowania stanowiska
Procedury stosuje się również do:
• Członków rodziny osoby PEP
• Bliskich współpracowników osoby PEP
§ 20 - Biuro przechowuje przez 5 lat:
• Kopie dokumentów i informacje uzyskane przy stosowaniu środków bezpieczeństwa
• Dowody potwierdzające przeprowadzone transakcje
• Wyniki przeprowadzonych analiz
• Wyniki bieżącej analizy transakcji
Okres liczony od pierwszego dnia roku następującego po roku zakończenia stosunków gospodarczych lub przeprowadzenia transakcji.
§ 24-31 - Obowiązki zawiadamiania:
Biuro zawiadamia GIIF o:
• Transakcjach gotówkowych > 15 000 EUR przy podejrzeniu pochodzenia z przestępstwa
• Okolicznościach wskazujących na pranie pieniędzy lub finansowanie terroryzmu
• Transakcjach nietypowych, nienaturalnie złożonych
Termin zgłoszenia: niezwłocznie, nie później niż w 2 dni robocze od potwierdzenia podejrzenia
Zawiadomienie zawiera:
• Dane identyfikacyjne klienta
• Rodzaj i wielkość wartości majątkowych
• Informacje o transakcjach
• Uzasadnienie przekazania zawiadomienia
Zgodnie z przepisami, nie informujemy klienta o dokonaniu zgłoszenia do GIIF.
§ 21 - Program szkoleń:
• Każdy nowy pracownik uczestniczy w szkoleniu AML w ciągu 3 miesięcy od zatrudnienia
• Regularne szkolenia dotyczące realizacji obowiązków
• Aktualizacja wiedzy z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy
• Szkolenia z rozpoznawania podejrzanych transakcji
§ 22-23 - Procedura whistleblowing:
Pracownicy mogą anonimowo zgłaszać:
• Rzeczywiste lub potencjalne naruszenia przepisów AML
• Podejrzane praktyki w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy
Ochrona zgłaszającego:
• Zachowanie poufności tożsamości
• Brak odpowiedzialności za ujawnienie tajemnicy prawnie chronionej
• Ochrona przed działaniami represyjnymi
• Zakaz rozwiązania umowy z powodu zgłoszenia
Termin rozpatrzenia: 14 dni od otrzymania zgłoszenia
Przechowywanie danych: 5 lat od końca roku zgłoszenia
§ 15 - Biuro odmawia świadczenia usług w przypadku:
• Niemożności zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego
• Odmowy przedstawienia wymaganych dokumentów lub informacji
• Podejrzenia o pranie pieniędzy lub finansowanie terroryzmu
• Niemożności zweryfikowania tożsamości klienta lub beneficjenta rzeczywistego
• Braku współpracy klienta w procesie weryfikacji
W takich przypadkach Biuro ocenia czy sytuacja wymaga zawiadomienia GIIF.
§ 33 - Obowiązek zachowania tajemnicy:
Beneficjent Rzeczywisty, pracownicy oraz współpracownicy Biura zachowują w tajemnicy:
• Fakt przekazania informacji GIIF lub innym właściwym organom
• Informacje o prowadzonych analizach dotyczących prania pieniędzy
• Informacje o prowadzonych analizach dotyczących finansowania terroryzmu
Ujawnienie tych informacji może skutkować odpowiedzialnością karną.
Pełna treść procedury AML dostępna jest w siedzibie Biura.
W przypadku pytań dotyczących procedury AML prosimy o kontakt:
Biuro Rachunkowe AS Sp. z o.o.
ul. Kobierzycka 10, 52-315 Wrocław
NIP: 8992882561
Tel: +48 723 040 600 |
E-mail: official@ksiegi-as.pl