Wewnętrzna Procedura AML

Biuro Rachunkowe AS Sp. z o.o.
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

I. Podstawa prawna, odpowiedzialność, wdrożenie Procedury

§ 1

1. Wewnętrzna procedura w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu została ustalona na podstawie art. 50 ustawy z 01 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 723 ze zm.).

2. Biuro Rachunkowe AS Sp. z o.o., adres: ul. Kobierzycka 10, 52-315 Wrocław, NIP: 8992882561 posiada status jednostki obowiązanej na podstawie ustawy zgodnie z art. 2 ust.1 pkt.17

3. Beneficjent Rzeczywisty jest odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów ustawy, za wykonywanie i wdrażanie obowiązków określonych w ustawie oraz za przekazywanie informacji i zawiadomień, o których mowa w ustawie.

4. Każdy pracownik i współpracownik Biura jest zobowiązany zapoznać się z Procedurą i złożyć stosowne oświadczenie.

II. Zakres Procedury

§ 2

Procedura określa zasady postępowania stosowane w Biurze i obejmuje w szczególności:

  • Zasady rozpoznawania i oceny ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu
  • Czynności podejmowane w celu ograniczenia ryzyka
  • Środki stosowane w celu właściwego zarządzania rozpoznanym ryzykiem
  • Zasady stosowania środków bezpieczeństwa finansowego
  • Zasady przechowywania dokumentów oraz informacji
  • Zasady przekazywania informacji Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej (GIIF)
  • Zasady upowszechniania wiedzy z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy
  • Zasady zgłaszania naruszeń przepisów
  • Zasady kontroli wewnętrznej zgodności działalności z przepisami

III. Podstawowe pojęcia

§ 3 - Definicje kluczowych pojęć:

Pranie pieniędzy (AML - Anti-Money Laundering) – zamierzone postępowanie określone w art. 299 Kodeksu Karnego polegające na:
• Zamianie lub przekazaniu wartości majątkowych pochodzących z działalności o charakterze przestępczym
• Ukryciu lub zatajeniu prawdziwego charakteru wartości majątkowych
• Nabyciu, objęciu w posiadanie albo używaniu wartości majątkowych pochodzących z przestępstwa

Beneficjent rzeczywisty – osoba fizyczna sprawująca bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad klientem poprzez posiadane uprawnienia umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności klienta.

Osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne (PEP) – osoby fizyczne zajmujące znaczące stanowiska publiczne, w tym:
• Szefowie państw, rządów, ministrowie
• Członkowie parlamentu
• Sędziowie sądów najwyższych
• Ambasadorowie, wyżsi oficerowie
• Dyrektorzy przedsiębiorstw państwowych

IV. Ocena ryzyka

§ 4-8 - Klasyfikacja klientów według poziomu ryzyka:

Grupa 1 - Niskie ryzyko:
• Jednostki sektora finansów publicznych
• Spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa
• Rezydenci państw UE/EOG

Grupa 2 - Normalne ryzyko:
• Klienci, z którymi współpraca oznacza minimalne ryzyko prania pieniędzy

Grupa 3 - Podwyższone ryzyko:
• Nietypowe okoliczności nawiązywania współpracy
• Nadmiernie złożona struktura własnościowa
• Brak fizycznej obecności klienta
• Współpraca z państwami wysokiego ryzyka

Grupa 4 - Wysokie ryzyko:
• Powiązanie z państwami trzeciego wysokiego ryzyka
• Osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne

V. Środki bezpieczeństwa finansowego

§ 9-17 - Biuro stosuje następujące środki:

1. Identyfikację klienta – ustalenie danych osobowych, obywatelstwa, PESEL, NIP

2. Weryfikację tożsamości – potwierdzenie danych na podstawie dokumentów

3. Identyfikację beneficjenta rzeczywistego – ustalenie osoby faktycznie kontrolującej klienta

4. Bieżące monitorowanie – analiza transakcji pod kątem zgodności z profilem klienta

5. Wykorzystanie aplikacji WEB AML do:
• Weryfikacji klienta i danych z GUS, VIES, VAT
• Screening'u osób powiązanych przez CRBR
• Sprawdzania na listach sankcyjnych
• Weryfikacji statusu PEP

Progi stosowania środków:
• Transakcje okazjonalne ≥ 15 000 EUR
• Transfery środków pieniężnych ≥ 8 000 EUR
• Podejrzenie prania pieniędzy - niezależnie od kwoty

VI. Osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne (PEP)

§ 19 - Specjalne procedury wobec osób PEP:

1. Biuro przyjmuje od klienta pisemne oświadczenie o statusie PEP
2. Akceptacja Beneficjenta Rzeczywistego na nawiązanie/kontynuację współpracy
3. Ustalenie źródła majątku i pochodzenia wartości majątkowych
4. Intensyfikacja bieżącego monitorowania
5. Stosowanie wzmożonych środków przez min. 12 miesięcy po zaprzestaniu zajmowania stanowiska

Procedury stosuje się również do:
• Członków rodziny osoby PEP
• Bliskich współpracowników osoby PEP

VII. Przechowywanie dokumentacji

§ 20 - Biuro przechowuje przez 5 lat:

• Kopie dokumentów i informacje uzyskane przy stosowaniu środków bezpieczeństwa
• Dowody potwierdzające przeprowadzone transakcje
• Wyniki przeprowadzonych analiz
• Wyniki bieżącej analizy transakcji

Okres liczony od pierwszego dnia roku następującego po roku zakończenia stosunków gospodarczych lub przeprowadzenia transakcji.

VIII. Zgłaszanie do GIIF

§ 24-31 - Obowiązki zawiadamiania:

Biuro zawiadamia GIIF o:
• Transakcjach gotówkowych > 15 000 EUR przy podejrzeniu pochodzenia z przestępstwa
• Okolicznościach wskazujących na pranie pieniędzy lub finansowanie terroryzmu
• Transakcjach nietypowych, nienaturalnie złożonych

Termin zgłoszenia: niezwłocznie, nie później niż w 2 dni robocze od potwierdzenia podejrzenia

Zawiadomienie zawiera:
• Dane identyfikacyjne klienta
• Rodzaj i wielkość wartości majątkowych
• Informacje o transakcjach
• Uzasadnienie przekazania zawiadomienia

Zgodnie z przepisami, nie informujemy klienta o dokonaniu zgłoszenia do GIIF.

IX. Szkolenia pracowników

§ 21 - Program szkoleń:

• Każdy nowy pracownik uczestniczy w szkoleniu AML w ciągu 3 miesięcy od zatrudnienia
• Regularne szkolenia dotyczące realizacji obowiązków
• Aktualizacja wiedzy z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy
• Szkolenia z rozpoznawania podejrzanych transakcji

X. Anonimowe zgłaszanie naruszeń

§ 22-23 - Procedura whistleblowing:

Pracownicy mogą anonimowo zgłaszać:
• Rzeczywiste lub potencjalne naruszenia przepisów AML
• Podejrzane praktyki w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy

Ochrona zgłaszającego:
• Zachowanie poufności tożsamości
• Brak odpowiedzialności za ujawnienie tajemnicy prawnie chronionej
• Ochrona przed działaniami represyjnymi
• Zakaz rozwiązania umowy z powodu zgłoszenia

Termin rozpatrzenia: 14 dni od otrzymania zgłoszenia
Przechowywanie danych: 5 lat od końca roku zgłoszenia

XI. Odmowa współpracy

§ 15 - Biuro odmawia świadczenia usług w przypadku:

• Niemożności zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego
• Odmowy przedstawienia wymaganych dokumentów lub informacji
• Podejrzenia o pranie pieniędzy lub finansowanie terroryzmu
• Niemożności zweryfikowania tożsamości klienta lub beneficjenta rzeczywistego
• Braku współpracy klienta w procesie weryfikacji

W takich przypadkach Biuro ocenia czy sytuacja wymaga zawiadomienia GIIF.

XII. Tajemnica informacji

§ 33 - Obowiązek zachowania tajemnicy:

Beneficjent Rzeczywisty, pracownicy oraz współpracownicy Biura zachowują w tajemnicy:
• Fakt przekazania informacji GIIF lub innym właściwym organom
• Informacje o prowadzonych analizach dotyczących prania pieniędzy
• Informacje o prowadzonych analizach dotyczących finansowania terroryzmu

Ujawnienie tych informacji może skutkować odpowiedzialnością karną.

Pełna treść procedury AML dostępna jest w siedzibie Biura.

W przypadku pytań dotyczących procedury AML prosimy o kontakt:
Biuro Rachunkowe AS Sp. z o.o.
ul. Kobierzycka 10, 52-315 Wrocław
NIP: 8992882561
Tel: +48 723 040 600 | E-mail: official@ksiegi-as.pl

Powrót do strony głównej